Autobús Tilling Stewens
S’iniciaren les primeres proves amb un troleibús, prototip derivat d’un autobús tipus “CGA España” al qual se l’insta-la una perxa o tròlei per la presa de corrent de la catenària del tramvia, i un patí que fregava sobre la via per al retorn. La prova s’efectua en el tram de Passeig de Gràcia / Gran Via, fins a les cotxeres de Sarrià, el dia 15 de novembre de 1940.
Una vegada superades les proves, es començà la construcció en sèrie de vehicles similars partint dels autobusos Tilling Stewens, de l’antiga CGA, i d’altres comprats de segona mà a Madrid.
La Companyia de Tramvies de Barcelona, adjudicatària del servei, fundà una empresa (MAQUITRANS) per la seva construcció, de forma que al mes d’octubre de 1941 disposava de 38 troleibusos del tipus A de dos pisos i 59 places, numerats del 501 al 538, inaugurant sé la línia FC ”Sepúlveda – San Andrés” el dia 9 d’octubre de 1941.
La presa de corrent es feia amb la instal·lació d’una catenària, aprofitant l’existent dels antics tramvies, afegint un altre cable per al retorn, amb la mateixa tensió de 500 V amb corrent continua, procedent dels centres de generació de la xarxa, com per exemple el situat al carrer Gran de Sant Andreu, Núm. 111.
Text: Joan Termes Roig