La línia de tramvies de la Rabassada, fou l’última que es va inaugurar a la part alta de la ciutat. Abans ja s’havia inaugurat la línia des de la plaça de Catalunya fins a Casa Gomis o Penitents, que tenia el final a la carretera de Cornella a Fogars de Tordera, punt on començava la carretera de la Rabassada.
Els promotors de la línia, agrupats en la societat “Tranvias de Montaña S.A.” , eren els mateixos que un any abans havien obert un casino, un hotel i un parc d’atraccions, al costat de la carretera de la Rabassada en l’indret de baixada cap a Sant Cugat, la iniciativa era la d’instal·lar un tramvia que comuniques el complex amb la ciutat, cosa que no aconseguiren, però si comunicar-lo amb les línies de Tramvies de Barcelona, de la Bonanova i plaça Catalunya. La parada final era a l’Av. República Argentina, cantonada al carrer Craywinckel, i just en aquest mateix carrer al núm. 9, el Sr. Ramón Querol havia construït el 1905 un saló amb quiosc, taules d’escacs, telèfon, música i sala d’espera.
La importància del Saló el dóna el fet que quan el van obrir, els tramvies encara no tenien parades fixes, i aquesta en fou una de les primeres.
Els tramvies de La Rabassada van començar a funcionar el 19 de juliol de 1911, amb uns vehicles de segona mà, procedents de Marsella, però la duresa del pendent de 7 km, va fer que aviat quedaren abatuts, i hagueren de llogar tramvies a Barcelona, que el seu resultat tampoc va ser bo. Per suplir-los, el 1924 “Tranvias de Montaña” va importar un tramvia-prototip de França que serví de model per fer quatre cotxes model Arrabassada que donaren servei fins a la seva clausura el 1939.
Fotos: El saló Craywinkel , final del tramvia, Tramvies per la Rabassada, Final del tramvia, al casino.
Text: Joan Termes Roig.
Hola Jose. Soy un aficionado desde hace muchisimos años a todo lo relacionado con el casino de la arrabassada. Veo fotos ineditas para mi (lo cual ya es dificil) que seguramente estan tomadas de un libro. Podrias decirme de cual ? para comprarlo inmediatamente ?
Me gustaMe gusta
Hola, tanto las fotos como el texto de esta entrada en el blog, han sido facilitadas por Joan Termes Roig.
Lo puedes encontrar en el Facebook, donde también habla de metros, tranvías y otros temas relacionados con el transporte público.
Me gustaMe gusta