Es compleixen 90 anys de l’arribada del metro a l’Hospitalet

Una conferència repassa la història i evolució de la xarxa del ferrocarril subterrani a la ciutat.

L’any 1932 el president de la Generalitat, Francesc Macià, inaugurava l’estació de metro de Santa Eulàlia, en aquell moment anomenada Bordeta-Cotxeres, la primera que tenia l’Hospitalet. Amb motiu del 90è aniversari d’aquest fet històric, l’Associació Andana Central i el Centre d’Estudis de l’Hospitalet han organitzat una conferència sobre què va suposar per a la ciutat aquest nou mitjà de transport.

El creixement demogràfic als barris de Torrassa i Santa Eulàlia, aleshores pretesos per Barcelona, va fer que el que es coneixia com a Ferrocarril Metropolità Transversal s’allargués fins més enllà del límit amb la Riera Blanca.

Ramon Carbó, president dAndana Central, membre del Consell Assessor del Patrimoni Històric de TMB i del Centre d’Estudis de L’Hospitalet, explica que «Barcelona tenia ànsies molt grans d’apoderar-se de l’Hospitalet. L’arribada del metro a la ciutat va fer que es construís el Pont d’en Jordà, finançat per l’Ajuntament de Barcelona per accedir al metro. Tot i això, la ciutadania de l’Hospitalet es va fer seu aquest transport públic, que permetia anar fins al centre de Barcelona molt més ràpidament».

I és que l’arribada del metro a Santa Eulàlia va comportar nombres transformacions urbanístiques i socials. Una estació de metro que durant gairebé 40 anys va ser l’única que hi havia a l’Hospitalet, un fet que la va convertir en un gran eix de comunicació per a tota la ciutat.

En aquest sentit, Carbó recorda que «només era una estació, però el servei que donava va ser molt gran. L’any 1952 es va fer l’escala helicoidal, que connectava directament l’avinguda del Metro, el Pont d’en Jordà i l’estació de Santa Eulàlia. Hi havia cues immenses, era la parada de metro que més usuaris tenia».

De fet, van haver de passar molts anys perquè el metro s’estengués per la resta de la ciutat. L’any 69 l’L5 es prolongava fins a Collblanc, i el 1976 a Pubilla Cases. Pel que fa a l’L1, Santa Eulàlia no va deixar de ser final de línia fins als anys 80, quan de manera gradual acabaria arribant a l’Hospital de Bellvitge.

Finalment, amb l’acabada de posar en marxa de les estacions de l’L9 Sud i L10 Sud (2016-2019), i l’obertura de la nova parada a Ernest Lluch (2021), la xarxa de metro ja es considera completada a l’Hospitalet i no es preveuen noves ampliacions a la ciutat.

Deja una respuesta

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s