
Jordi Ribalaygue
El metro preveu començar a retirar els trens que contenen amiant i que encara circulen a la L1 i la L3 a partir del pròxim mes de maig. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) calcula que els últims combois amb peces fabricades amb la substància insalubre -que pot provocar malalties respiratòries i càncer- deixin de cobrir els trajectes l’estiu de 2023.
La companyia municipal rebrà 50 nous combois muntats per Alstom a partir d’aquesta primavera. Des del juny, es lliuraran dos unitats per a cadascuna de les línies que aniran substituint gradualment la flota actual. TMB inverteix 318,85 milions d’euros en adquirir nous trens. És la “compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB”, destaca l’empresa depenent de l’Ajuntament.
L’amiant es va detectar el 2018 a 94 vagons, la majoria dels vehicles que roden a la L1 i la L3 des de fa més 20 anys, atès que està prohibit comercialitzar l’amiant a l’Estat espanyol des del 2002. La troballa va originar que es busqués la presència de peces del material tòxic a estacions del suburbà, un inventari que no s’havia fet abans. Es va localitzar a 91 parades i s’ha anat retirant els últims anys, en una operació encara no conclosa. Entre 2018 i 2020 es van diagnosticar 28 treballadors amb afeccions de salut, presumptament provocades per l’exposició a l’amiant. En 27 casos eren afectacions a la pleura no incapacitants i un altre empleat va desenvolupar un carcinoma broncopulmonar.
Els afectats van ser operaris dels tallers on es revisaven i es reparaven els trens que contenen amiant. La substància no s’ha trobat dins dels vagons, així que mai no s’ha considerat que hi hagut risc per als passatgers. Sí que es va detectar a la pintura que cobreix la part inferior dels combois i també es va identificar en diferents peces de la cabina dels conductors.
A més, els vagons que supliran els antics models incorporen elements per facilitar l’accessibilitat a persones invidents i amb mobilitat reduïda, així com nous panells informatius amb pantalles LED. Les noves tecnologies que integren els vagons permetrien que aquests trens funcionessin de manera autònoma, sense conductor. No obstant, les línies on es destinen, la 1 i la 3, no estan habilitades per aquest ús, de manera que hi haurà d’haver una persona a la cabina en tot moment, informa l’ACN.
Presentació dels nous trens: https://www.vallesvisio.cat/alstom-entregara-a-finals-de-maig-els-primers-nous-combois-de-la-l1-i-la-l3-de-barcelona/?fbclid=IwAR2u7R5lKm29IsEtuzviyg9sQAdVTjDlUl5tPxEPOsvmAANm76RdV47R6bo