
LÍNIA Núm. 17 (1907 – 1945): ITINERARI: En arribar a aquesta línia, cal fer menció de l’Històric Tramvia de Vapor de Sant Gervasi, del qual es deriva aquesta línia, mantenint la major part del recorregut inicial.
Aquesta línia era la que en arribar al carrer Provença es desenganxava l’últim vagó i aquest, arrossegat per cavalleries anava fins a Les Corts.
Als voltants de 1093 s’electrificà tota la línia i pocs anys després es va fer una reestructuració d’aquesta i es va subdividir en varies. Una d’elles, la 17, feia el següent itinerari: Plaça Catalunya, Ronda Universitat, Plaça Universitat, Carrer d’Aribau, Carrer de Paris, Carrer d’Enric Granados (Av. Diagonal), Carrer de Tuset, Carrer d’Alfons XII, Plaça Molina, Carrer de Guillem Tell, Carrer Saragossa, Carrer de Jules Verne, Ronda del General Mitre, Carrer Sant Gervasi de Cassoles, Plaça Frederic Soler (Sant Gervasi).
En aquest trajecte hi havia un punt molt conflictiu, era la corba del Carrer Saragossa al de Jules Verne, on encara que hi havia doble via, no podien creuar-se dos tramvies, per culpa de l’estretor dels carrers, que van obligar a posar els carrils molt a prop els de pujada als de baixada, de tal manera que obligava a cedir-se el pas els uns i els altres.
Seguiren les reestructuracions de línies, fins que amb motiu del canvi d’amplada de vies del Carrer d’Aribau, aquesta fou suprimida el 21 de gener de 1945.
Els cotxes que donaren servei a aquesta línia foren de la sèrie 300 d’ample de via d’1 m.
Foto: Tramvia de la sèrie 300 , fabricat per HERBRAND (Alemanya), d’un metre d’ample de via emprat en la línia 17, fent un servei escolar.
Text: Joan Termes Roig.