Una curiositat històrica del tramvia del Putxet, que podria haver sigut un tramvia subterrani, veiem com..
La companyia Catalana de Tramvies un cop sol·licitat el canvi de traçat, sol·licita el canvi d’ample de via de mètrica a estàndard i de tracció animal a elèctrica.
El nou traçat seria: Rambla Catalunya, Diagonal, prolongació de Balmes fins a el seu terme al carrer Víctor Hugo al costat de la carretera de Fogars de Tordera i Av. Del Tibidabo.
Les dificultats de construcció de la línia la porten a una ràpida paralització i replanteig, el que amb la unificació de companyies i estandardització de l’ample de via portaria a la companyia a realitzar una nova proposta. Aquesta seria la de passar al llarg de la prolongació del carrer Balmes llavors pendent d’urbanitzar.
El 8 de gener de 1914, Tramvies de Barcelona sol·licita la instal·lació d’unes vies en la urbanització i prolongació del carrer de Balmes, tram comprès entre la Diagonal i el carrer de Madrazo.
La companyia d’aquesta manera pretenia garantir els seus drets de concessió i ho justificava adduint que d’aquesta manera evitaria futures molèsties als veïns d’aquest carrer en el moment de la instal·lació de les vies.
El 2 de juny de 1914, la comissió aprova aquesta instància, les obres van ser realitzades tot i que amb material vell amb l’objectiu de poder marcar la seva concessió.
Els trams llavors instal·lats van ser aixecats el 1919 probablement amb motiu de la renovació de la línia de Sant Andreu, que donada la carestia de matèria primera de l’època, a conseqüència de la primera guerra mundial, va promoure una sèrie de aixequis de vies en bon estat però fora d’ús.
Això origina més tard, el 5 de maig de 1919 una queixa a la companyia des del negociat de foment, per l’estat en què s’ha deixat l’empedrat de la Riera de Sant Miquel, després del llevant per part de la companyia de Tramvies dels raïls de l’antic traçat la línia del Putxet.
L’any 1922 un cop realitzat l’acord entre el FC. de Sarrià i l’Ajuntament de Barcelona per al soterrament del dit ferrocarril, la línia del Putxet haver de ser novament interrompuda per facilitar la construcció del tram de l’FC de Sarrià i de túnel de Balmes.
Posteriorment a la transformació en subterrani del FC de Sarrià, la companyia sol·licita el canvi de traçat en el tram de Rondes-Rambla Catalunya, pel de Rondes- Balmes.
El 17 de març de 1924, la companyia sol·licitava permís per a l’ús dels túnels construïts en la part superior del carrer Balmes, per això presenta una justificació d’ús i el projecte constructiu per a les rampes d’accés als túnels del carrer de Balmes. Aquest túnel entre Plaça Molina i Avinguda del Tibidabo havia estat construït per l’Ajuntament com a previsió de futur metropolità durant les obres d’explanació de Torrent del Frare Blanc, per a les que es va haver de realitzar una gran aportació de terres per tal de cobrir el gran desnivell, de manera que la construcció de túnel estalviaria l’aportació de material en un gran volum.
La construcció d’aquesta línia de tramvia soterrada, hauria donat una imatge molt similar a la de la línia londinenc de Kingsway que mostrem a continuació.
Text: Joan Termes Roig