LÍNIA Núm. 12: (1907 – 1943 ): ITINERARI: Plaça Catalunya, Ronda Universitat, Plaça Universitat, Carrer d’Aribau, Carrer de Provença, Carrer de Casanova ( Hospital Clínic), Carrer Còrsega, Carrer del Comte d’Urgell, Av. de Sarrià, Plaça Prat de la Riba, Passeig de Sant Joan Bosco, Plaça d’Artós, Carrer Major de Sarrià, Plaça de Sarrià, Passeig de la Bonanova, Plaça de la Bonanova, Carrer de Muntaner, Av. Diagonal, Carrer d’Enric Granados, Carrer Paris, Carrer d’Aribau, Plaça Universitat, Carrer Pelai, Plaça Catalunya. Aquest itinerari es creà simultàniament amb la línia 11, però amb sentit invers, creant així com una línia de circumval·lació, l’una per l’interior i l’altre per l’exterior.
L’any 1915 es va suprimir el sistema de circumval·lació, quedant el següent Itinerari: Plaça Catalunya, Ronda Universitat, Plaça Universitat, Carrer d’Aribau, Carrer de Provença, Carrer de Casanova (Hospital Clínic), Carrer Còrsega, Carrer del Comte d’Urgell, Av. de Sarrià, Plaça Prat de la Riba, Passeig de Sant Joan Bosco, Plaça d’Artós, Carrer Major de Sarrià, Carrer Clos de Sant Francesc, Carrer Peu de la Creu, Carrer Bonaplata, i Plaça d’Artós. L’any 1925 es prolongà fins a la plaça de la Bonanova, fins al 1932 que torna com al principi, i l’any 1943 es suprimí definitivament aquesta línia.
En aquesta línia circularen cotxes de Sèrie 300 de via estreta, sense remolc.
Foto: Cotxe Sèrie 301 – 365, fabricats per Carde y Escoriaza de Zaragoza, de via d’un metre d’ampla.
Text: Joan Termes Roig.