Any 1905. La «Compañía del Ferrocarril de Sarriá» electrificà tota la seva línia i modificà el seu ample, que del tipus «RENFE» passà a ser d’ample internacional.
Aquesta línia havia estat inaugurada el 1863 (la seva concessió inicial era de l’11 de juliol de 1856) però no l’hem esmentat abans, ja que va néixer com una explotació ferroviària al 100%. Amb les variacions esmentades, la companyia es veu obligada a renovar el seu material, el qual passà a ser netament tramviaire, encara que la seva explotació continua essent de tipus ferroviari (servit amb tramvies). Anys més tard retornarà el seu caire totalment ferroviari (o millor dit, Metropolità) en soterrar la seva línia fins a Sarrià, adquirir material més pesat (tipus Brill americà interurbà) i estendre la seva xarxa cap a Les Planes, Sant Cugat i finalment Terrassa i Sabadell.
Aquests tramvies que com hem dit, circularen per al carrer Balmes, són els mateixos que després en renovar el material amb els cotxes Brill, foren utilitzats per a la línia del carrer Anglí, però durant tots els anys que hi circularen no foren exempts d’accidents i atropellaments, i com la velocitat corresponia a la d’un ferrocarril, s’encercla tot el recorregut amb unes tanques, i sols es podia creuar per als passos a nivell de les travessies.
Finalment es decidí suprimir-les, això motiva que la gent l’hi agafes una animadversió, fins a donar-se’l cas el 1909, d’un atropellament d’un nen, que fou arreüllat per un remolc, i el maquinista no es dóna conte. La gent cridava per advertir. lo, però l’home fugí corrents fins a refugiar-se a l’estació propera del carrer Pelayo, on es concentra la multitud que volia el cap del maquinista, o cremarien l’estació, la intervenció de les policies, primer apaciguadora, però infructuosament i es va tindre de dispersà, “manu militari” per les forces de l’orde públic comandades pel famós militar Millán Astray, paradoxa del destí, va salvar de ser cremada l’estació, i anys després incendiava Espanya des de les proclames de Radio Sevilla el 1936.
Fotografies: Tramvies que varen circular en el tren de Sarrià.- Estació del carrer Pelai, Estació de Sarrià amb els tramvies arraconats fora de servei.
Text: Joan Termes Roig.