TMB provarà una innovadora porta vertical per incrementar la seguretat de les andanes del metro

Font: TMB
visita-can-cuias-metrobcn
Visita a l’andana de Can Cuiàs on es provaran les portes verticals / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Responsables de Metro de Barcelona i dels desenvolupadors coreans de la solució han acordat implantar-la experimentalment a l’estació de Can Cuiàs el 2018

TMB i un conglomerat d’empreses i institucions tecnològiques de Corea del Sud han acordat que el metro de Barcelona sigui l’escenari d’una prova pilot de funcionament de portes d’andana verticals, una solució innovadora per augmentar la seguretat i el confort dels passatgers, i alhora afavorir la seguretat i la regularitat del trànsit de trens. La prova tindrà lloc el 2018 en una de les dues andanes de l’estació de Can Cuiàs, de la línia 11, situada al terme de Montcada i Reixac.

Les portes d’andana verticals (VPSD en la sigla anglesa) suposen una alternativa a les portes d’andana de moviment horitzontal que ja estan instal·lades en les línies automàtiques 9/10 i 11 del metro de Barcelona i en altres metros del món. Consisteixen en una estructura vertical fixa amb unes guies per on llisquen tres panels rígids (transparents o opacs) que tenen un funcionament semblant al d’una persiana: es despleguen cap avall per establir una barrera física de prop de 180 centímetres d’alçada entre el tren i el caire de l l’andana, o es pleguen cap amunt per deixar pas als viatgers que entren i surten del tren. Estan concebudes per a un accionament automàtic, sincronitzat amb l’aturada dels combois.

Respecte de les portes lliscants horitzontals, les verticals tenen l’avantatge que ofereixen espais de pas molt més amples, per tant no requereixen que els trens facin parades d’alta precisió, ni que tots els trens tinguin exactament la mateixa distribució de portes. Per això son adequades per a una gran varietat de línies, fins i tot les que combinen trens de diferents sèries, com passa en algunes del metro de Barcelona.

La línia 11, banc de proves

Per a la prova pilot al metro de Barcelona s’ha escollit la línia 11, que anteriorment ha estat banc de proves d’altres innovacions. Va ser construïda i posada en servei el 2003 com a convencional, i convertida posteriorment al mode automàtic. En aquest sentit l’estació de Can Cuiàs va ser el 2008 la primera en territori espanyol a disposar de portes d’andana automàtiques, abans que s’implantés la circulació sense conductor a la major part de la línia el 2009.

A la mateixa estació de Can Cuiàs, però a l’andana de via 1, és a dir la que no s’utilitza normalment per al trànsit de passatgers, s’hi muntaran a partir del segon semestre del 2018 uns mòduls de portes automàtiques verticals de la firma STraffic. Sobre aquests equips es realitzaran de manera successiva i durant almenys sis mesos les proves de fiabilitat i d’integració operativa i, si son favorables, les de funcionament comercial amb passatgers. Els trens de la línia 11 que intervindran a les proves, de la sèrie 500, son composicions de dos cotxes amb capacitat per a unes 300 persones.

Les prestacions que s’espera comprovar suposen en primer lloc un benefici per als usuaris, ja que la separació física entre l’espai d’espera i el de circulació dels trens incrementa la seguretat personal, sobretot en cas d’aglomeracions, i millora l’ambient i el confort general.

Per a l’operació, eliminar el risc de caigudes i intrusions a les vies suposa també un plus de seguretat i de fiabilitat en el servei. Un altre avantatge podria ser la facilitat d’automatitzar la maniobra de canvi de sentit al final de la línia, cosa que comporta una reducció del temps i una millora de la freqüència de pas.

Les proves de Can Cuiàs seran les primeres d’un sistema de portes verticals automàtiques en una xarxa urbana de metro, ja que fins ara només se n’han instal·lat en algunes línies suburbanes a l’Àsia. En paral·lel el mateix fabricant en farà unes altres a la xarxa de rodalia de París.

L’acord per fer possible el projecte pilot ha estat subscrit pel director de la xarxa de Metro de TMB, Marc Grau, i el conseller delegat de l’empresa STraffic, Chanjong Moon. Hi han assistit directius de totes dues empreses i de l’Institut del Transport de Corea, la companyia Woori Tech Co. Ltd., l’Associació Coreana de Senyalització Ferroviària i l’Associació Comercial Coreana. Tots van realitzat ahir una visita a l’estació de Can Cuiàs, lloc de realització de la prova, i al Centre de Control de Metro.

vpsd-demo
Porta vertical d’andana de demostració / Foto: Straffic

Anuncios

Responder

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

w

Conectando a %s